I virkeligheden har A = 440 aldrig været en international standard. Den første internationale konference hvor A = 440 skulle indføres, hvilket i øvrigt mislykkedes, var organiseret af nazipropaganda ministeren Joseph Goebbels i 1939.
Op gennem 1700,1800 og 1900 tallet og faktisk helt op til 1940´erne tog alle amerikanske og europæiske lærebøger i fysik, lyd og musik det for givet, at den håndgribelige tone eller standardtonen var C = 256 -ja det mente selv den ærværdige hr. Helmholtz, som i 2 amerikanske lærebøger bruger standardtonen C = 256.
Ser vi på forskellige komponister -alle lærde i “tidlig musik” – er de enige i, at Mozart stemte præcist på C = 256, da hans A derved lå på A 0 427 – 430 Hz. Christopher Hogwood, Roger Norrington og et dusin andre dirigenter af originalorkestre, grundlagde den praksis igennem 1980´erne, at indspille alle Mozats værker udfra præcis A = 430, ligesom de fleste af Beethovens symfonier og klaverkoncerter. Hogwood, Norrington og andre har udtalt i flere interviews og på pladeomslag: “tyske instrumenter fra perioden 1780 – 1827, og endda kopier af disse instrumenter, kan kun stemmes korrekt ud fra tonen A = 430.”
Kravet om en højere tone blev stillet af zar Alexander og andre kongehuse i hele Europa, og det blev fremlagt på kongressen for ” en lysere tone” i 1815 i Wien. Mens de klassiske musikere modsatte sig dette, ja så begyndte den romanske skole, ledet af Friedrich Liszt og hans svigersøn Richard Wagner, at kæmpe for den højere tone igennem 1830´erne og 1840´erne. Wagner lod endda fagotten og mange andre instrumenter rekonstruere, så de kun var i stand til at spille fra A = 440 og op. Fra 1850 herskede kaos´et med de store europæiske theatre, der havde stemt ud fra A = 420 til A = 460, ja endda højere i Venedig.
I slutningen af 1850´erne krævede den franske regering, efter indflydelse fra Komponisternes komite, ledet af Giacomo Rossini, at man skulle have den første tone standardisering i moderne tid. Frankrig godkendte en lov i 1859, hvor man etablerede A ved 435 svingninger – den dybeste af alle toner ( fra A = 434 til A = 456 ) – som var almindelig brug i Frankrig, og den højest mulige tone, ved hvilken sopranstemmelejet vil blive fastholdt på C = 256. Det var det franske A Verdi senere refererede til, da han gjorde indsigelser mod den højere stemning som var fremherskende i Italien, under hvilke omstændigheder ” vi kalder A i Rom, hvad der kaldes Bb i Paris!”.
Efter Verdis store anstrengelser for at bibeholde A = 432 i Italien i 1884, bestemte en bristisk domineret konference i Wien i 1885, at en sådan tone ikke kunne blive standardiseret. Franskmændene, New York Metropolitan Opera og mange andre theatre i Europa og USA fortsatte indtil 2. verdenskrig med at fastholde, at = 432 – 435.