For nogles vedkommende starter det tidligt, men for andre sker det først lidt senere. Den danske pianist, Silas Rosenskjold, falder ind under den sidste kategori, da det først var som 16-årig, at han for alvor blev fanget af klaverets magi og fik lysten til at udtrykke sig gennem dette noble strengeinstrument. Det har blandt andet resulteret i hans debut-album, Solitude, og et nyt album er på vej. Hans beskriver selv hans inspirationskilder som varierende, men nævner dog, at de vigtigste for ham er: ”Max Richter, Mozart, Ligeti, Ólafur Arnalds, Nils Frahm og Goldberg.”

Vi har stillet Silas en række spørgsmål for at finde lidt ud, hvad hans forhold er til klaveret.

Christensen Piano: ”Hvad gør klaveret unikt for dig?”

Silas Rosenskjold: ”Jeg tror, en af de ting, der gør klaveret særligt, er, at den akustiske lyd i sig selv kan fylde så meget. Jeg tror aldrig, jeg bliver træt af at sidde ved et flygel og spille akkorder med pedalen nede, fordi der er så meget lyd i klaveret, at det kan fylde hele rummet. En af de vigtigste ting for mig er også det, at man kan spille mange toner på samme tid, og mange toner som ligger tæt på hinanden, hvilket gør man kan lave nogle spændende akkorder, som man så ved hjælp af betoning, kan fremhæve en melodi henover. Der er mange instrumenter, som kan danne lydlandskaber, men for mig er det unikke, den måde man på klaveret kan gøre ved udelukkende med den akustiske lyd.”

CP: ”Hvordan arbejder du med dine klaverstykker? Har du dogmer, når du arbejder, eller sker det bare?”

SR: ”Mine værker indeholder ofte en bestemt idé eller dogme som bestemmer værkets udvikling. Men mere generelt så har jeg to dogmer. Det første er, at jeg altid følger min intuition, hvis jeg synes noget lyder rigtigt, så er det sådan, det skal lyde, også selvom andre ikke kan lide det, jeg er meget upragmatisk med min musik. Det andet dogme er, at værkerne gerne skal udvikle sig ud fra et princip eller en idé. Det er ikke altid, det bliver sådan, men jeg kan bedst lide de værker, hvor det er en udvikling fra A til B i stedet for forskellige formled, der bare gentages.”


CP: ”Hvad er det bedste eller det vigtigste, du har lært om klaveret?”

SR: ”Hvor vigtigt det er at øve teknik. En af de ting man lærer ved at øve teknik, er det at høre de små nuancer, som man så ligeledes lærer at spille ved at øve sin teknik, og når man begynder at få ørerne op for det, er det ligesom om, en helt ny verden åbner sig for én, som gør det langt mere interessant at spille det samme om og om og om igen.”

CP: ”For mange er teknik jo noget af det mere ’kedelige’, da det kræver repetition og dyb koncentration. Hvordan vil du formulere et svar, som kan være med til at gøre teknik mere spændende?”

SR: ”Hmm, jeg tænker man kan starte med en sammenligning. Hvis nu man tog en god og en dårlig kok og bad dem begge lave en lasagne, ville man højst sandsynligt ikke være i tvivl om det endelige produkt ved nogen af dem. Men man kan tydeligt smage forskellen! På samme måde hvis to pianister spillede det samme stykke, ville alle kunne genkende det, men alligevel er der noget helt særligt ved Horowitz fortolkning af ‘Träumerei’ og amatør-pianisters ofte ellers udmærkede forsøg.

De vigtigste elementer af teknik for mig i min musik er:

  • At kunne fremhæve en tone selvom man spiller flere samtidig
  • At kunne spille meget blødt og meget kraftigt
  • At lave bløde overgange imellem tonerne, det vil sige helt praktisk, at man først løfter fingeren fra en tone, når den næste trykkes ned.

Det fede ved teknik er, at det kun faciliterer ens personlige fortolkning. Man taber intet af ens personlige stil ved at øve teknik, man får den faktisk bare meget tydeligt frem!”

 

CP: ”Hvad ville du give videre af råd til andre pianister?”

SR: ”De tre vigtigste råd jeg ville give, er:

  • Få en klaverlærer, som går op i teknik
  • Lad være med kun at øve, når du har lyst, øv hver dag, også når du ikke gider
  • Lad være med at gå kompromis med din egen musik. Hvis du kan lide en andens musik, så lær at skrive præcis som ham, og så tag det, som passer ind med din egen smag. I sidste ende er det eneste unikke, du har at byde på, din egen smag.”

Silas vandt for nylig konkurrencen, ’Capture the Nordic Sound’, som blev holdt af Out In The North og Sennheiser. Han vandt med nummeret, ’Continuum’, som fik leveret billedside af Kyle Vines. Se deres bidrag nedenunder.

Følg Silas på Facebook.